Licensændring for Dynamics 365

Ny licensstruktur

Microsoft har besluttet at foretage en licensændring for Dynamics 365. De ønsker at imødekomme markedets behov for en mere fleksibel struktur, der tager højde for virksomhedernes forskellige behov for dele af løsningen samt at kunne planlægge og derved gøre det letter at skalére i forhold til virksomhedens vækst og ændringer. Det betyder blandt andet, at brugen af Dynamics 365 for Finance & Operationsvil blive licenseret på en mere markedstilpasset måde i fremtiden.

Årsagen til ændringerne

Licensændringerne er en del af Microsofts tilgang til at gøre Dynamics 365 mere fleksibel. Det nye licensformat gør det lettere at bruge specifikke apps kombinationer til forskellige brugere. Ændringer som dette er et led i at sikre, at Dynamics 365 forbliver en fremadrettet løsning, der understøtter deres virksomheds digitale transformation i de kommende år.

Færdigplaner for Customer Engagement og Unified Operations vil ikke længere være tilgængelige for nye brugere. Fra 1. oktober vil alle Dynamics 365-Customer Engagement og Unified Operations-apps være tilgængelige individuelt til fullserviceabonnementer via Base og Attach-licenser. For virksomheder, der har en plan licensmodel, får ændringerne virkning ved den næste licensfornyelse.

Slik blir lisensieringen for Customer Engagement og Unified Operations appene i Dynamics 365 seende ut.

Læs mere om licensopdatering for Dynamics 365 og se svar fra Microsoft egen FAQ side her

Fleksibilitet for selskaber som oplever vækst og ændring

I dagens marked er det vigtigt, at virksomheder har mulighed for at være fleksible og kunne tilpasse sig ændringer hurtigt. Den nye a la carte-licens gør det nemmere for at din virksomhed kun behøver at abonnere på de apps, der imødekommer behovene i de forskellige roller, der bruger løsningen. Dette gør løsningen og licensen mere fleksibel, og du betaler ikke for noget, der ikke er i brug.

Denne type licens giver dig også mulighed for at tilføje eller fjerne apps, når dine forretningsbehov ændres. På den måde kan du licensere de apps, du har brug for, nøjagtigt, når du har brug for dem. Med Dynamics 365 kan du opbygge en fleksibel og skalerbar platform, der letter fremadrettede forretningsdrift.

Læs mere om licensopdateringer til Dynamics 365 og få svar på Microsofts ofte stillede spørgsmål her

Base og Attach licenser

Ændringerne i licensering vil først og fremmest bemærkes af de virksomheder, der bruger to eller flere apps i Dynamics 365. For at udvide hver medarbejders brug af løsningen, sammensætter du hvilke Dynamics 365-apps, du vil abonnere på via Base, Attach, Activity eller Team licens. Den type licens, der skal bruges, er skræddersyet til de forskellige brugers behov. Baselicensen repræsenterer brugerens hovedapp, som kan suppleres med flere applikationer fra Dynamics 365 på Attach-licensen efter behov. På denne måde kan du fortsætte med at opbygge din Dynamics 365-plan på tværs af hele din virksomhed og forskellige brugere.

Strukturen af en plan kan således se sådan ud

Slik kan oppbyggingen av en plan i Microsoft Dynamics 365 se ut med den nye endringen i lisensieringen. Finance og Operations deles i appene Finance og Supply Chain Management.

En fuld bruger med en base-licens på finans, som også har brug for adgang til Supply Chain Management, køber derefter en Attach-licens til Supply Chain Management. Hvis brugeren også har brug for adgang til mere, f.eks. Salg, kan du tilføje en anden Attach licens til dette. Der er ingen ændringer til brugere af Device, Activity eller Team Members brugere.

Produktændring for Dynamics 365 Finance and Operations

Fra oktober 2019 kommer Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations i en ny kulør og opdeles i to separate applikationer, Finance and Supply Chain Management. Dette er en del af Microsofts bevægelse fra en generel multi-applikationsmodel hen imod licensering af individuelle apps baseret på brugernes behov.

 

Indsigt i økonomien og rentabiliteten med Dynamics 365 Finance

Dynamics 365 Finance automatiserer og moderniserer globale finansielle operationer. Du kan forbedre din forretningsdrift ved at tage strategiske økonomiske beslutninger ved hjælp af kunstig intelligens og samtidig indsamle og automatisere finansielle processer. På denne måde hjælper Dynamics 365 Finance dig med at reducere driftsudgifter, global økonomisk kompleksitet og risiko.

 

Med opdelingen af Dynamics 365 Finance and Operations er følgende funktioner tilgængelige i Dynamics 365 Finance::
  • Financials and Accounting
  • Budgeting
  • Project Management

Disse funktioner hjælper dig med at opnå god økonomisk kontrol og give dig en beslutningsbase, du kan stole på.

 

Proaktiv drift med Dynamics 365 Supply Chain Management

Med Dynamics 365 Supply Chain Management kan du bruge intelligente produktionsoperationer, modernisere lagerstyring og optimere produktionsydelsen. Dynamics 365-appen hjælper også med at maksimere udstyrets levetid og skaber en automatiseret og effektiv forsyningskæde.

 

Med opdelingen af Dynamics 365 Finance and Operations er følgende funktioner tilgængelige i Dynamics 365 Supply Chain Management:
  • Distribution
  • Transportation
  • Manufacturing
  • Cost Accounting
  • Engineering
  • Procurement
  • Sales Orders
  • Customer Service/Marketing/ Field Service

Hvis du ønsker den bedst mulige brug af forsyningskæden og en optimeret produktionsudnyttelse, hjælper disse funktioner dig med det.

Læs mere om opdelingen af Dynamics 365 Finance and Operations

Læs mere om baggrunden for opdelingen af Dynamics 365 Finance and Operations. Lær mere om Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management.

Er du ikke sikker på, hvordan den nye licens vil påvirke din virksomhed?

Kontakt os for en gennemgang af dine licenser, så du overholder de nye regler.