Kunstig intelligens (AI) – Tag skridtet ind i fremtiden nu

Hvad er kunstig intelligens eller kunstig intelligens (AI)

Flere virksomheder henvender sig nu til teknologi, der kan hjælpe med at forbedre driftsresultaterne og stimulere innovation. AI kan være definerede som “et systems evne til korrekt at fortolke eksterne data, lære af sådanne data og bruge denne viden til at nå specifikke mål og opgaver gennem fleksibel tilpasning”.

Det er ofte kombinationen af maskinlæring og automatisering, der ses som AI, og i løbet af det sidste årti har øget computerkraft med mere magtfulde processorer, big data, Internet of Things, skyen og nye algoritmer i maskinlæring været nøgledrivere til hurtig udvikling og implementering af AI.

“Kunstig intelligens er den nye elektricitet. Ligesom elektricitet transformerede næsten alt for 100 år siden, har jeg i dag svært ved at komme på hvilken industri, som jeg ikke tror er transformeret af AI”

– Andrew Ng, Grunnlegger og CEO Landing AI.

Hvordan forholder en førende virksomhed sig til AI

Rapporten «Artificial Inteligence in Europe» er en oppsummering av en undersøkelse utarbeidet av EY for Microsoft. Det er samlet inn data fra ledere i 277 selskaper i 7 sektorer og 15 land over hele Europa, deriblant Norge. I rapporten kan du lese hvordan norske og europeiske selskap ser på mulighetene for å utnytte kunstig intelligens (AI) til å optimalisere driften og forberede selskapet for fremtiden. Ved å lese denne kan du bli inspirert, og se hvordan AI kan utvikle og forberede selskapet for fremtiden.

 

Rapporten sigter mod at give en dybere forståelse af virksomhedernes nuværende og planlagte brug af kunstig intelligens, samt hvilke fremtidige udfordringer og muligheder de ser.

 

Kort sagt siger Microsofts rapport, at emnet Artificial Intelligence (AI) har fået et solidt fodfæste i ledelsen for de undersøgte virksomheder. Så mange som 71% af virksomhederne svarer, at kunstig intelligens betragtes som et vigtigt emne for operationel ledelse, mens kun 38% af de adspurgte rapporterede, at det var vigtigt for deres bestyrelse. Et punkt, der fremhæves, er, at kun 28% af virksomhederne betragter dette som et vigtigt felt for medarbejderne i resten af organisationen.

Rapporten viser, at en ud af to forretningsførere mener, at AI vil have en stor eller meget stor indflydelse på den branche, de tilhører, og to ud af tre mener, at kunstig intelligens vil åbne nye forretningsområder for deres egen virksomhed. Men trods optimisme og en af verdens førende digitale økonomier i dette land skiller norske virksomheder sig ikke ud fra resten af Europa.

Så mange som 65% forventer, at kunstig intelligens vil være af stor eller meget betydelig betydning for kernevirksomheden, og 48% af de adspurgte mener, at AI vil have en betydelig indflydelse på industrien i løbet af de næste 5 år. I den forstand at det vil ændre den måde, industrien driver og producere nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. På trods af den tilsyneladende betydelige virkning forventer virksomheder, at kunstig intelligens leverer, rapporterer kun en lille del af virksomhederne, 4%, at kunstig intelligens allerede aktivt bidrager til mange processer i virksomheden og muliggør avancerede opgaver i dag.

 

Nye muligheder med machine learning

I dagens marked er machine learning sandsynligvis den mest udbredte af alle AI-teknologier. Af de forskellige typer machine learning er “guidet læring” den mest anvendte. Denne machine learning betyder, at strukturerede data føres til software for at finde mønstre og forudsige begivenheder. Sammen med machine learning er robotik måske den mest nyttige og udbredte teknologi. Dette kan skyldes, at disse teknologier er de nemmeste udgangspunkt og let tilgængelige.

AI har potentialet til at transformere virksomheder på en radikal måde. Men forretningsførere er nødt til at forstå hele spektret af AI-teknologier og deres applikationer. Først da kan de se de muligheder og trusler, teknologierne udgør. Microsofts undersøgelse viser, at 89% af de adspurgte forventer, at kunstig intelligens skaber forretningsværdi ved at optimere virksomhedens forretning i fremtiden, og 74% mener, at kunstig intelligens og machine learning er nøglen til at engagere kunder ved at forbedre brugeroplevelser og foregribe kundebehov.

 

Hvad kræver det for at komme i gang?

At få viden om datastyring og avanceret analyse er det vigtigste for virksomheder at komme i gang med teknologien sammen med en klar strategi fra ledelsen. I dag er meget få kompetente inden for følelsesmæssig intelligens og lederskab, hvilket indebærer (mangel på) evnen til at lede en transformation, det vil sige skabe en strategi og vision, sætte mål og sikre bred vedtagelse i hele organisationen.

Virksomhedsledere anerkender potentialet for talegenkendelse, datasyn, virtuelle agenter og andre avancerede AI-teknologi. Det er dog langt fra udbredt. Dagens fokus er på snævrere, specifikke anvendelsesteknologier, der understøtter eksisterende virksomheder. Men dette begrænsede fokus gør det også muligt for virksomheder at udvikle evnen til at bruge mere avancerede AI-løsninger i fremtiden.

 

Start processen i dag

Der ligger et stort potentiale i at bruge kunstig intelligens i dag. Der er virksomheder, der vinder enorme konkurrencefordele ved at mestre brugen af denne teknologi. Mange har igangsat innovations projekter, men det er virksomhederne, der har en “bottom-up” tilgang på tværs af organisationen, der får mest udbytte, især når de kombineres med et “udvendigt” synspunkt, så det er kunderne (og også medarbejdernes behov, der påvirker brugen af teknologien.

Undersøgelser fra Microsoft og EY viser også, at en emotionel tilgang til AI er essentiel. De fleste virksomheder rangerer dette aspekt lavt i undersøgelsen, men på samme tid viser rapporten, at virksomheder, der mestrer dette aspekt, er mest succesrige med at udvinde værdi fra AI-projekter.

Kort sagt antyder undersøgelsen, at de udfordringer, der ligger foran, handler lige så meget om kultur og styring som selve teknologien, data og analyse. Norske virksomheder bør se på innovation med AI som en proces mere end individuelle projekter, drevet af en åben og inkluderende kultur, hvor innovation finder sted i hele virksomheden – drevet af en dyb anerkendelse og forståelse af medarbejder- og kundebehov.

 

Du kan også læse Microsofts artikel om interessante fund fra undersøgelsen her

Artificial Inteligence in Europe

Læs hele rapporten “Kunstig intelligens i Europa” ved at downloade den her

Axdata er et fremadrettet selskab

Vi søger konstant at få viden og erfaring om produkt- og markedsudvikling. Vores erfaring har lært os, at vi gør det bedste job, når vi selv har erfaring med, hvad vi arbejder med, og at dette kommer vores kunder til gode.

Kontakt os

Hvis du har spørgsmål om brug af AI og maskinlæring, så kontakt os.